IntensivePT Eesti

View Original

Aita oma klientidel nende toitumisalast mõtteviisi muuta

Kuidas vältida pühadeaegset ülesöömist?

Pühadehooaeg läheneb kiiresti ja oleme jõudmas aega, kus oma kliendid kogevad ülesöömist. Söögi- ja joogivalikute rohkuse tõttu ja kehalise aktiivsuse vähenemise tõttu sel hooajal kipuvad kliendid tundma, et nad on vankrilt maha kukkunud ja ebaõnnestunud.

Personaaltreeneritena on meil võimalus aidata ümber kujundada oma klientide mõttemustreid ja õpetada neile, mida teha, selle asemel, et toidu pärast süütundes marineerida. Allpool on toodud mõned lähenemisviisid, mis aitavad klientidel oma mõtteviisi muuta.


Tüüpilised reaktsioonid ülesöömisele

  • Sõin sel nädalavahetusel liiga palju, nii et jätsin täna hommiku- ja lõunasöögi vahele.

  • Tegin täna veel pool tundi trenni, et eile õhtul söödud magustoit ära põletada.

  • Mulle aitab - jätan oma toitumisest välja X, Y ja/või Z toiduaine.

  • Käisin oma kapid läbi ja viskasin kõik oma "halvad" toidud minema.

  • Eile sõin krõpse ja kooki. Ma tunnen end nii süüdi.

  • Sõin sel nädalal liiga palju "halbu" toite.

  • Ma olin terve nädala "tubli" ja rikkusin eile õhtul pitsat söömisega oma järje ära. Ma tunnen end halvasti. Ma ei tee kunagi edusamme.

  • Nüüdsest kasutan oma "süsivesikute" jaoks ainult lillkapsast.

Kas mõni neist kõlab tuttavalt? Võib-olla oleme isegi öelnud mõnda neist samadest väidetest (või nende versioonidest). Osaliselt on süüdi toitumiskultuur, kuna sõnum on "toit on kas hea või halb". Tegelikult on toit toit ja keegi ei peaks tundma end süüdi toidu nautimise pärast. Hea toit ja meile kasulik toit ei välista üksteist.


Nälja tüübid

Enne klientidega töötamist, et oma mõtteprotsesse ümber kujundada ja kognitiivseid moonutusi vähendada, pead mõistma näljatüüpide erinevust. 

Bioloogiline nälg – see on füsioloogiline vajadus süüa, mida iseloomustavad väsimus, udune mõistus, korisev kõht jne.

Nälg mingi maitse järgi – kui seda tüüpi nälg peale tuleb, on see tavaliselt tingitud sellest, et miski kõlab hästi, kuigi me pole tingimata näljased. Näiteks sõid juba lõunat, aga kolleeg toob tööle küpsiseid. Sul on “nälg”, sest see kõlab lihtsalt hästi.

Emotsionaalne nälg ehk psühholoogiline nälg – tunneme emotsionaalse ärrituse või mure tõttu ajendit midagi tarbima (enamasti lohutustoitu). Stressisöömine on ka emotsionaalse nälja vorm.

Praktiline nälg – see tekib siis, kui tekib vajadus süüa vastusena hilisemale eeldatavale näljale. Näiteks on Sul plaanis joosta 10 kilomeetrit ja kuigi Sa ei tunne pärast treeningut nälga, pead Sa taastumise optimeerimiseks tõenäoliselt saama süsivesikute ja valgu kombinatsiooni.

Võid alustada mõttemustrite ümberkujundamist, aidates klientidel paremini mõista, millist nälga nad päeva ja nädala jooksul kogevad.



Levinud vastuste ümbersõnastamine probleemsele mõtteviisile

Keskendu praktiliste lähenemisviiside jagamisele, mis aitavad Sinu klientidel õigel rajal püsida ja kinnitavad neile, et nad ei ole "teelt kõrvale kaldunud" lihtsalt sellepärast, et sõid neile meeldivat toitu. Rõhuta klientidele, kuidas need levinud reaktsioonid ülesöömisele nende eesmärkidele vastu töötavad. 

  • Hommikusöögi vahelejätmine põhjustab tarbetut väsimust, kognitiivset udu ja toidule keskendumist. Piirav lähenemine tugevdab soovi süüa ja see võib viia ülesöömiseni.

  • Süsivesikute väljajätmine või kõrvaldamine põhjustab tõenäoliselt hiljem vähem kasulike süsivesikute ületarbimist. 

  • Ühel päeval vähem tervislikuks peetavate toitude tarbimine ei takista edusamme. Järjepidev tervislike tavade järgimine on võtmetähtsusega.

  • Kõikide toitude äraviskamine, mida klient naudib, kahandab ainult selle kliendi potentsiaali arendada tervislikku suhet toiduga ning harjutada eneseusaldust ja mõõdukust “halbade” toitude juuresolekul.

  • Treening ei tohiks olla karistus selle eest, mida eelmisel päeval söödi. Pole vaja midagi "ära põletada". Sõnum peaks olema tervisliku kasuliku liikumisega tegelemine ja keha võimete arendamine ja oma tulemuste nautimine.

  • Lillkapsas on toitainerikas valik, kuid see pole ka karistus (ja seda ei tohiks sellisena ka võtta) - söö hapukapsast, liha ning verivorsti mõistlikult, mitte ära asenda kõike lillkapsaga.


Aita oma klientidel nende mõttemustreid ümber kujundada ja ületada tüüpilised kognitiivsed moonutused, mis on edusammude saavutamata jätmise süüdlased (mitte need pidusöögid, mida klient paar korda pühadeajal sõi). Mõtetel on jõud. Aita klientidel seda jõudu rakendada.